Meer rust, begin vandaag.
Een vraag die ik regelmatig hoor is: “Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd?” We nemen allemaal veel taken op, vanuit de verschillende rollen in ons leven. De combinatie werk en privé is een gekende uitdaging. Het is een zoeken naar balans. We vinden balans, we verliezen het en vinden het vervolgens weer terug. Zo groeien we doorheen het leven en worden we innerlijk rijker. Je krijgt steeds meer een antwoord op de vraag: “Wat heb ik nodig om me goed te voelen?” En ook de antwoorden op deze vraag veranderen doorheen je leven. Dat is prima. Daarbij komend hebben we allemaal twee stemmen in onszelf die een invloed hebben op onze stemming. Er is een stem die streng is voor onszelf, en een stem die mild is. Vaak roept de strenge, kritische stem het luidst, waardoor we onszelf onder druk zetten en/of veel verwachten. Hoe fijn zou het zijn om minder van jezelf te verwachten? Denk eens aan de rust die dat zou brengen? Ik geef je graag 5 concrete tips om meer rust in je hoofd te krijgen. Lees verder en laat je inspireren. 5 TIPS VOOR MEER RUST: 1 . Geef je grenzen aan. Durf ‘neen’ te zeggen als je iets niet wilt. Voel bij jezelf: “Wat wil ik zelf?” En durf daar vaker voor te kiezen. Jij bent de baas over je eigen leven. Wauw, hoe zou het zijn als je vaker je grenzen durft aan te geven? Wat krijg je ervoor in de plaats? 2 . Ontspul je huis. Doe weg wat je niet meer gebruikt of waar je niet meer blij van wordt. Je leert jezelf hierdoor beter kennen. Door te ontspullen wordt zichtbaar wat je écht fijn vindt om in huis te hebben. Er komt ruimte in je huis om tot rust te komen. Lijkt je dat fijn? 3 . Minder moeten. Doe minder van wat je denkt te moeten doen en geniet meer. Doe eens iets wat op het eerste zicht nutteloos lijkt, maar heel waardevol is. Maak een collage, luister naar muziek, schrijf je indrukken van de dag neer, kleur, teken, neem een bad, maak muziek, doe yoga, ga wandelen, Maak ruimte voor je verlangens. Voel na zo’n activiteit wat het met je doet. Wat brengt het jou? 4 . Laat los. Je kan niet alles in één keer aanpakken. Laat los wat je stress geeft of energie kost. Verwacht niet te veel van jezelf: geef jezelf tijd. Probeer rust te vinden in de onrust die het loslaten geeft. Probeer je het eens? 5 . Organiseer jezelf. Stel minder uit. Hoe? Start de dag met wat je lastig vindt. Bundel gelijkaardige taken, schrijf je to-do’s neer en structuur ze per categorie, geef spullen een vaste plek. En wat je binnen 2’ kunt doen, doe je meteen. Doe je mee? En bovenal wees mild voor jezelf.
Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief:
© 2020 De Groeiplek. Alle rechten voorbehouden | Gebruikersvoorwaarden en privacy Update: 16-08-2021
Blog
Meer rust, begin vandaag.
Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
© 2018 De Groeiplek. Alle rechten voorbehouden Gebruikersvoorwaarden en privacy Update 16-08-2021
Een vraag die ik regelmatig hoor is: “Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd?” We nemen allemaal veel taken op, vanuit de verschillende rollen in ons leven. De combinatie werk en privé is een gekende uitdaging. Het is een zoeken naar balans. We vinden balans, we verliezen het en vinden het vervolgens weer terug. Zo groeien we doorheen het leven en worden we innerlijk rijker. Je krijgt steeds meer een antwoord op de vraag: “Wat heb ik nodig om me goed te voelen?” En ook de antwoorden op deze vraag veranderen doorheen je leven. Dat is prima. Daarbij komend hebben we allemaal twee stemmen in onszelf die een invloed hebben op onze stemming. Er is een stem die streng is voor onszelf, en een stem die mild is. Vaak roept de strenge, kritische stem het luidst, waardoor we onszelf onder druk zetten en/of veel verwachten. Hoe fijn zou het zijn om minder van jezelf te verwachten? Denk eens aan de rust die dat zou brengen? Ik geef je graag 5 concrete tips om meer rust in je hoofd te krijgen. Lees verder en laat je inspireren. 5 TIPS VOOR MEER RUST: 1 . Geef je grenzen aan. Durf ‘neen’ te zeggen als je iets niet wilt. Voel bij jezelf: “Wat wil ik zelf?” En durf daar vaker voor te kiezen. Jij bent de baas over je eigen leven. Wauw, hoe zou het zijn als je vaker je grenzen durft aan te geven? Wat krijg je ervoor in de plaats? 2 . Ontspul je huis. Doe weg wat je niet meer gebruikt of waar je niet meer blij van wordt. Je leert jezelf hierdoor beter kennen. Door te ontspullen wordt zichtbaar wat je écht fijn vindt om in huis te hebben. Er komt ruimte in je huis om tot rust te komen. Lijkt je dat fijn? 3 . Minder moeten. Doe minder van wat je denkt te moeten doen en geniet meer. Doe eens iets wat op het eerste zicht nutteloos lijkt, maar heel waardevol is. Maak een collage, luister naar muziek, schrijf je indrukken van de dag neer, kleur, teken, neem een bad, maak muziek, doe yoga, ga wandelen, Maak ruimte voor je verlangens. Voel na zo’n activiteit wat het met je doet. Wat brengt het jou? 4 . Laat los. Je kan niet alles in één keer aanpakken. Laat los wat je stress geeft of energie kost. Verwacht niet te veel van jezelf: geef jezelf tijd. Probeer rust te vinden in de onrust die het loslaten geeft. Probeer je het eens? 5 . Organiseer jezelf. Stel minder uit. Hoe? Start de dag met wat je lastig vindt. Bundel gelijkaardige taken, schrijf je to- do’s neer en structuur ze per categorie, geef spullen een vaste plek. En wat je binnen 2’ kunt doen, doe je meteen. Doe je mee? En bovenal wees mild voor jezelf.